Słowem wstępu...
Google Search Console (GSC) to darmowe narzędzie, które jest pomocne przy wykonywaniu prac analitycznych oraz optymalizacji serwisu pod kątem wyszukiwarki Google. Dzięki tej usłudze można na bieżąco monitorować pozycję witryny i zorientować się jak roboty wyszukiwarki indeksują dany serwis. Pozycjonowanie dzięki temu narzędziu staje o wiele prostsze.
Usługa Google dostępna jest dla wszystkich. Dostępny panel jest na tyle intuicyjny, że nawet osoba, która nie jest stricte osobą techniczną, poradzi sobie w zrozumieniu przekazywanych danych. Narzędzie to jest szczególnie istotne dla:
- Właścicieli firm i organizacji – nawet jeśli pozycjonowanie zostało zlecone firmie zewnętrznej, warto na bieżąco śledzić dostępne w panelu raporty m.in. z wyszukiwalności czy klikalności.
- Specjalistów SEO – narzędzie Google Search Console dla pozycjonera jest istotnym źródłem wiedzy nie tylko o ruchu na stronie czy pozycji na dane wyrażenia kluczowe, ale również jest przydatne przy optymalizacji technicznej.
- Deweloperów stron internetowych – przy tworzeniu serwisu warto zwrócić uwagę na to, aby w kodzie witryny nie było żadnych błędów. Dzięki panelowi GSC w łatwy sposób będzie można dostrzec problemy ze znacznikami czy danymi strukturalnymi.
Panel Google Search Console
Aby korzystać z usługi Google należy się zarejestrować i zalogować do panelu dostępnego pod adresem https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl. Następnie należy dodać witrynę i wszystkie jej warianty czyli wersje z przedrostkiem www i bez niego, wersje z http i z https (jeśli jest wdrożony certyfikat bezpieczeństwa SSL) oraz adresy o różnych subdomenach (np. m.adresstrony.pl). Kolejnym etapem jest weryfikacji witryny, którą należy wykonać, aby potwierdzić, że jest się właścicielem strony.
Po zalogowaniu i zweryfikowaniu usługi można korzystać z panelu i analizować dostępne w nim dane. Po wybraniu usługi, którą chcemy analizować, w pierwszym momencie mamy dostępne widoki:
- z ostatnimi wiadomościami i alertami,
- wskazane błędy indeksowania witryny,
- analityki wyszukiwalności,
- mapy witryny.
Są to jedynie niektóre z danych i informacji, które możemy analizować. Usługa udostępnia wiele innych przydatnych funkcji, które pomogą w optymalizacji witryny, co może przełożyć się na skuteczne pozycjonowanie www.